Saturday 28 February 2015

KESAN SEMANGAT PERPADUAN DI SABAH


AZUA ANATASHA BINTI ADNAN
07DPR14F2032

Assalamualaikum, disini saya ingin berkongsi tentang 'Kesan Semangat Perpaduan Di Sabah'. Seperti yang kita sedia maklum, Negeri Sabah mempunyai pelbagai kaum, etnik dan budaya. Semua warga Sabah berusaha untuk menyatukan semua kaum, etnik dan budaya supaya menjadi satu 'keluarga' agar menjadi negeri yang aman. 

Sabah Negeri Di Bawah Bayu, nama ni sudah digunakan sebelum datangnya British ke Borneo lagi. Sabah pernah dikenali sebagai 'Sudang' yang pernah tercatat dalam puisi Java Nagaraketagama yang ditulis oleh Prapancha pada tahun 1365. Negeri Sabah mempunyai tanaman pisang yang diberi nama 'pisang saba'. Kota Kinabalu atau juga dikenali sebagai Jesselton ialah ibu negeri Sabah.

Perpaduan adalah perkara yang amat mustahak bagi mengekalkan keharmonian dan kedamaian kaum di Sabah. Kebahagiaan dan keselamatan rakyat dapat dijamin apabila Sabah didiami oleh penduduk yang aman dan damai. Pertelingkahan dan perselisihan faham antara satu sama lain tidak akan timbul apabila kesejahteraan dan kedamaian penduduk dipupuk dengan baik.
SEKIAN TERIMA KASIH :)



No comments:

Post a Comment